14 mars 2008

Et Eventyr (Leif)

For lenge tid siden var det en bonde som bodde på en gård. Gården var ved siden av en stor skog. På den tida sa mange folk at troll bor der, og de fleste mennesker ble sinte da trollene kom og var i skogen. Bonden ble veldig gammel, og han kunne ikke gjøre alt arbeidet på gården selv. Han hadde tre sønner: Gunnar, Pål og Reidar. Da bonden var liten, fortalte mange folk han at det var diamanter som var gjemt (hidden) i skogen, men foreldrene hans gav ham ikke lov til å gå i skogen.
Den gamle mannen trodde egentlig ikke på at trollene eksisterte, så han spurte den eldste sønnen om han kunne gå ut i skogen for å lete etter diamanter. Gunnar var så spent at faren hans hadde spurt ham først. Sønnen sa "Ja, det kan jeg!" og han gikk ut i skogen. Etter to dager kom gutten tilbake, men han hadde ikke funnet noen ting. Gunnar sa: "Jeg kunne ikke finne noen diamanter. Det fins bare trær i skogen!".
Bonden ble skuffet og bestemte seg for å spørre den nest eldste sønnen. Faren sa: "Pål, kan du gå ut i skogen og finne diamanter så vi kan kjøpe mat?". Sønnen svarte "Ja!, det kan jeg pappa" og han gikk. Sønnen var lang vei fra gården da han traff et stort troll. Den små gutten ble redd. Trollet sa: "Hvis du ikke løper hjem, skal jeg drepe deg". Sønnen visste at faren ville bli skuffet, så han kastet en tung stein på hodet til trollet. Trollet falt ned og begynte å sove. Så begynte det å regne. Sønnen løp hjem så fort som han kunne. Da han kom hjem, fortalte han familien om det som hadde skjedd. Han sa: "....og etter at jeg hadde kastet steinen, falt trollet i søvne, og det begynte å regne".
Igjen ble faren skuffet. Bonden ville bare ha nok mat til sønnene sine. Den yngst sønnen sa "Pappa, jeg har en ide!". "Og hva er det?" sa pappa, og før han var ferdig med å snakke, hadde den yngste sønnen gått. Reidar løp inn i skogen, og etter en dag traff han det samme trollet. "Hvis du ikke løper hjem, skal jeg drepe deg!" sa trollet igjen. Reidar svarte "Vent litt, jeg har lyst til å ha alle diamantene i denne skogen, og du skal hjelpe meg finne dem". Trollet ble redd og sa: "og hvorfor bør jeg gjøre det?". Sønnen sa: "fordi hvis du hjelper meg, vil jeg fortelle deg hvor den største diamanten ligger". Trollen bestemte seg at dette var en god plan. "ok, det skal jeg," sa trollet. Trollet hjalp Reidar finne diamanter til ryggsekken til sønnen var stappfull. "Ta meg til hvor den størrste diamanten ligger nå!" sa trollen. "Følg meg" sa sønnen. Etter fem minuter kom trollet og Reidar til et stort og åpent område. "Diamanten ligger i jorden," sa gutten. Så begynte trollet å grave. Trollet gravet i fire timer. Etter hvert ble trollet veldig trøtt og bestemte seg for å sove. Trollen sovnet i hullet som han gravet. Det begynte å regne. Vannene begynte å fylle hullet hvor trollet sov, og trollet druknet. Reidar sa: "Vel, trollet er dødt nå, så jeg skal dra hjem." Sønnen løp hele dagen. Da han kom hjem, gav han faren sin alle diamantene som han hadde funnet. Den gamle mannen gikk inn i byen og fikk mat. Alle var glad for det, og de levde lykkelige i alle sine dager.

Ingen kommentarer: