13 mars 2008

SS-09: Film (Signe)

Hva vil jeg lære dette semesteret?
Jeg vil snakke med andre norske studenter mer og høre på nordmenn. Jeg vil lære om steder i norge jeg kan besøke.

Vi så en film som heter ”Import Eksport” i helga. Denne filmen handler om en ung mann og ei ung kvinne som er glad i hverandre. Mannen heter Jan og han er norsk, men kvinna, Jasmin, og familien hennes er fra Pakistan. De bor og jobber i Norge, men de er muslimer og pakistanske tradisjoner betyr mye for dem. Jan og Jasmin har lyst til å gifte seg, men da finner Jasmin ut at hun må gifte seg med den andre pakistansk mannen. Det er vanlig for pakistanske jenter i Norge å gift seg med immigranter fra Pakistan i stedet for nordmenn. Familen til pakistanske jenter liker ikke så godt når de gifter seg eller er glad i nordmenn. Jasmin har ikke lyst til å gifte seg med den andre mannen, og Jan begynner å jobbe i butikken til familien hennes. Han prøver å forandre holdningen til faren hennes, Allahditta, om ekteskap mellom pakistanere og nordmenn. Når bestemor kommer til Norge, hjelper hun til med å forande holdningen til Allahditta, og Jan og Jasmin gifter seg!

Jeg syntes denne filmen var interessant og informativ. Den viser problemer med pakistanere og nordmenn. Mange jenter har lyst til å gifte seg med nordmen, men familien deres sier at de bare må gifte seg med pakistanske menn. Jeg visste at det var pakistanske innvandrere i Norge, men jeg var ikke så klar over problemere med dem og nordmenn. For eksempel, jeg har ikke tenkt på ekteskap mellom pakistanske jenter og nordmenn. Denne filmen presenterer disse konfliktene på en morsom måte.

Ingen kommentarer: