16 mars 2008

SS-09: Innvandring (Karl)

Jeg ønsker meg at jeg kunne ha vært en del av utvandringen fra Norge. Det begynte i den første halvdelen av 1800-tallet, og mange mennesker fra mange land i Europa kom til U.S.A. med skip. De fleste kom fordi de hadde hørt om det gode økonomiske miljøet og spesielt i Norge hadde de hørt om de fine gårdene der. Nesten 850 000 mennesker utvandret fra 1846 til 1932. Noen kom tilbake til Norge, men de fleste likte de nye ideene og den gode økonomien.

I den andre teksten det var bra for gutten å være muslim, og han prøvde å bevise at han var en god muslim. I den første teksten vil gutten ikke lese den norske teksten fordi det ikke var tøft. Han hadde lyst til å bli amerikansk. I begge tekster var det viktig for voksne å skjønne at yngre mennesker ikke hadde glemt at de var norske eller muslim.

Jeg er av norsk avstamning. Familien min kom til U.S.A. i 1848. De kom fra Nore i Numedal i Buskerud, og familien til mora mi kom fra Hedalen. Begge familier kom til Wisconsin, og der bodde de til i dag. Begge familier bodde på gårder og gjorde det samme i U.S.A. Besteforeldrene mine trodde at det ikke var tøft å være norsk da de var barn, så de prøvde å glemme norsk språk og kultur. Da de ble eldre, begynte de å lære mer om norsk kultur, og de har besøkt Norge flere ganger.

Vi har mange innvandrere i Madison, Wisconsin som kom fra Mexico. De kom for de samme grunnene som familien min kom. Men de fleste kom ikke for å jobbe på gårdene.

Ingen kommentarer: