13 mars 2008

SS-09: Innvandring (Signe)

En student fra Norsk 112 intervjuer deg om befolkningen i Norge og om nyere innvandring til Norge. Skriv intervjuet med en god begynnelse, 8 spørsmål og svar og en passende slutt.


Studenten fra norsk 112: Hei Hei! Jeg heter Ingrid. Hva heter du, og hvor mye norsk kan du?

Meg: Jeg heter Signe, og jeg er på mellomnivå i norsk. Jeg er i norsk 232.

Ingrid: Kan jeg stille deg spørsmål om Norge? Jeg vet ikke så mye om Norge og innvandrere som bor der.

Signe (Meg): Ja, vi lærer om befolkningen og innvandrere i norsktimen min.

Ingrid: Hvor mange innbyggere er det i Norge?

Signe: Det var 4 600 000 innbyggere i Norge i 2004.

Ingrid: Hvor mange innvandrere bor i Norge?

Signe: 349 000 innvandrere bor i Norge, og 289 000 er første generasjoninnvandrere.

Ingrid: Hvilket kontinent er flest innvandrere fra?

Signe: De fleste innvandrere er fra Europa; 133 253 kommer derfra.

Ingrid: Hvilket landet i Europa kommer de fleste innvandrere fra?

Signe: De fleste innvandrere i Norge kommer fra Sverige.

Ingrid: Er det riktig at mange innvandrere i Norge kommer fra Pakistan?

Signe: Ja, det er 14 874 innvandrere fra Pakistan. Vi så en film i norsktimen min om pakistanske innvandrere og nordmenn. Den som heter ”Import Eksport.”

Ingrid: Det høres interesant ut. Er det folkegrupper i Norge? Kanskje ”Sami,” tror jeg?

Signe: Ja, samene har bodd i Norge og Skaninavia i minst to tusen år. De har det samiske språket og kulturen.

Ingrid: Jeg hørte at de må bli like nordmenn. Er det riktig?

Signe: Før hadde samene ble vanlige nordmenn, men samene kan nå bo hvor de onsker.

Ingrid: Jeg har lyst til å lære mer til samene og innvandrere i Norge. Takk for praten!

Signe: Ja, ha det bra!

Ingen kommentarer: