17 mars 2008

SS-09: Innvandring (Lissi)

I går snakket jeg med vennen min. Soren er i Norsk 112 og vi snakket om Norge og befolkningen i Norge.

Soren: Her på St. Olaf er det likt som i Norge. De fleste er blondiner og har blå øyne.

Meg: Men Soren, dette er ikke hvordan det er i Norge.

Soren: Hvorfor ikke? Er ikke alle ”typisk norske?”

Meg: Nei. Det har aldri vært sånn heller. Samene bor i den nordlige delen av Norge. Og de har bodd der i minst to tusen år.

Soren: Men alle andre folk er typisk norske, ikke sant?

Meg: Det er ikke sant. Alltid har det vært folk som flytter til Norge. De heter innvandrere.

Soren: Jeg trodde at nordmenn flyttet fra Norge til Amerika og det var alt av innvandring i Norge. Mener du at folk flytter til Norge?

Meg: Ja. I begynnelsen av 1900-tallet var de fleste fra nabolandene, men nå er de fra hele verden.

Soren: Så skjer det i dag også?

Meg: Ja. Over 300 000 innvandrere bor i Norge i dag.

Soren: Hvor kommer alle disse innvandrerne fra?

Meg: De fleste kommer fra Sverige eller Danmark, men mange kommer også fra Pakistan og Irak.

Soren: Interessant. Hvorfor flytter så mange folk til Norge?

Meg: På slutten av 1900-tallet kom mange folk for å få arbeid. Men nå er mange innvandrere flyktninger.

Soren: Hva betyr det?

Meg: Det betyr at folk ikke kan bli hjemme lenger og de må flykte fra forfølgelse, vold og krig. Mange trenger beskyttelse. Hvis styret godtar søknaden og gir asyl kan søkeren få status som flyktning.

Soren: Hvor bor de i Norge?

Meg: Oslo har de fleste. Men innvandrerne bor over hele landet.

Soren: Dette var interessant. Takk for at du snakket med meg, Lissi! Men nå må jeg gå til norsktime. Vi sees.

Meg: Ha det!

Ingen kommentarer: